A modern elektromos megoldások teljesen újfajta járműarchitektúrákat igényelnek. A cél a hatékonyságnövelés minden szegmensben.
Teljes digitális portfolióval készül a Bosch az autóipar átalakulására. Korábbi bejegyzésünkben már áttekintettük a vezetéstámogató, sérülésérzékelő rendszerekkel és a szenzorokkal kapcsolatos újdonságokat. Most bemutatjuk az IAA Mobility 2025 rendezvényen bemutatott további új hardveres megoldásokat.
Főszerepben a kábelek
Az elektromos kábeleken keresztül működtetett fék- és kormányrendszer (Act-by-Wire) a mechanikus alkatrészek használata helyett a vezető kormány- és fékhasználatát teljesen elektronikus úton továbbítja. A technológia a járműdinamika és a kezelhetőség személyre szabását, a magasabb szintű automatizált vezetési módokat, ugyanakkor újfajta kormánykerék és a fékpedál kialakítását, a karosszéria-összetevők rugalmasabb elhelyezését teszi lehetővé.

A Bosch úttörő szerepet játszik az Act-by-Wire technológia fejlesztésében: a vállalat az elsők között kínál sorozatgyártásban brake-by-wire megoldást
Vállalatunk az egyik úttörője ennek a technológiának. A Bosch brake-by-wire megoldása, magában foglalja az elektronikus aktuátort és az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP). Az első ilyen rendszer hamarosan egy nagy ázsiai autógyártó sorozatgyártású járművében is megjelenik.

A Vehicle Motion Management minden személygépkocsihoz és autómárkához alkalmazható. A vezetési élményt teljesen új szintre emeli.
Új vezetési élmény, gombnyomásra
A minden személygépkocsihoz alkalmazható Vehicle Motion Management új szintre emeli a vezetési élményt. A funkció gombnyomásra alakítja át a járművet jól manőverezhető városi járművé, erőteljes sportautóvá vagy kényelmes limuzinná, a vezető igényeitől függően. A megoldás szinkronizálja a fékek, a kormányzás, a futómű és a hajtáslánc beállításait és átállítja azokat az aktuális preferenciának megfelelően.
A megoldás „Comfort Stop” funkciója pedig új szintre emeli a komfortot és csökkenti az utazással járó rosszullétek számát. A fékek és a villanymotor közötti interakció 70–90 százalékkal minimalizálja a fékezésből adódó rázkódást, minden eddiginél finomabban megállítva a járművet.
Centralizált járműarchitektúrák
Látható, hogy a szoftvervezérelt funkciók teljesen új elektronikai felépítést igényelnek. A jövőben a járművek csupán néhány nagyteljesítményű vezérlőszámítógéppel készülnek, miközben jelenleg néha több mint 100 vezérlőegység dolgozik bennük. Ez a felépítés csökkenti a beépített vezetékek mennyiségét, és lehetővé teszi a centralizált adatfeldolgozást, valamint a vezetéknélküli (over-the-air) frissítéseket.
A modern járműarchitektúrákban – ahol az elektronikus vezérlő egység (ECU) ezredmásodpercek alatt dolgoz fel adatokat – fontos a hálózatok magas szintű stabilitása. Ennek gerincét a CAN (Controller Area Network) hálózati rendszer adja. A CAN olyan, mint az embereknél az idegrendszer, így gyors és megbízható működése különösen fontos. Az új Bosch CAN SIC XL 20 Mbit/s sebességével a hagyományos CAN parancsok mellett az új CAN XL szabvány protokolljait (IP) is képes továbbítani, így megfelel a modern E/E architektúrák követelményeinek.
A robusztus fedélzeti hálózatok, zónaszintű architektúrával és 48 voltos technológiával stabil energiaellátást kínálnak a modern gépjárművek részére. A kulcsfontosságú alkatrészek közé tartozik a 48 voltos Powernet Master, amely a jármű biztonsági funkcióinak folyamatos energiaellátásáért felel.

A zónákra épülő architektúrával és 48 voltos technológiával rendelkező robusztus fedélzeti hálózatok biztosítják a stabil energiaellátást.
Szilícium-karbid félvezetők
A szilícium-karbid kulcsfontosságú technológiának számít az elektromobilitásban. A Bosch duplacsatornás, MOSFET félvezetői 750 és 1200 voltos változatban érhetők el: csomagolatlanul inverter modulokhoz, vagy csomagolt formában fedélzeti töltőkhöz, DC/DC konverterekhez és inverterekhez.
A skálázható és szabványosított platformok kulcsfontosságúak, az innovatív megoldások így mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé válnak. Ezek képezik a Bosch széles portfóliójának alapját minden típusú elektromos és hibrid járműhöz.
e-tengelyek
Az olajhűtéses Bosch e-tengelyek (e-Axle) elsődleges vagy másodlagos hajtásláncként is használhatók. Előnyük továbbra is a kompakt felépítés, mivel egyben tartalmazzák a villamos gépet, a teljesítményelektronikát és hajtóművet. További energia-menedzsment komponenseket is integrálunk a modullukba, például fedélzeti töltőt, DC/DC konvertert és energiaelosztó egységet, aminek számos előnye van: kompaktabb kialakítás, kisebb tömeg, optimalizált költségek, nagyobb hatékonyság.

Mobil energiatároló egység
A legújabb generációs, kétirányú töltőkonverterek – amelyek egyesítik a fedélzeti töltőt a DC/DC konverterrel – 30 százalékkal kevesebb helyet foglalnak, és még hatékonyabbak. Ez a rendszerszintű megoldás könnyen integrálható az e-tengely vagy az akkumulátor közelében. A kétirányú energiaáramlás lehetővé teszi, hogy az elektromos jármű mobil energiatárolóként is funkcionáljon.

A szoftveres optimalizálás ezzel párhuzamosan növelheti a hatótávot és csökkentheti a töltési időt. A szinkron vezérlés (feszültségmoduláció) 1,5 százalékkal növelheti a hatékonyságot, valamint 10 százalékkal az elektromos jármű csúcsteljesítményét és állandó teljesítményét. Az e-Axle Heating szoftverfunkció pedig optimálisan előkészíti az akkumulátort töltés előtt, ami jobb töltési kapacitást és rövidebb állásidőt eredményez.
A Bosch megoldásainak köszönhetően az autógyártók egy globálisan szabványosított technológiai platform előnyeit élvezhetik, amely különféle villanymotorokat és alkatrészeket is magában foglal.



