Skip to main content
 

Kommunikációs és érzékelőrendszerek összekapcsolása, gyors, stabil hálózaton keresztül: ez a jövő közlekedésének az alapja. Ezt próbálják megoldani a Bosch mérnökei, a legfrissebb projektekben már a 6G alapú megoldáson dolgoznak, amik gyorsabbak, jobbak, hatékonyabbak még a jelenleg működő 5G hálózatoknál is.

A hatodik generációs mobilhálózatok még közelebb hozhatják a balesetek nélküli mindennapokat

A hatodik generációs mobilhálózatok még közelebb hozhatják a balesetek nélküli mindennapokat

A járművek, vagy akár a közlekedési csomópontokban elhelyezett kamerák, érzékelők közötti kommunikációs technológiák nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy megbízhatóan, folyamatosan és gyorsan működjön az információcsere, ami az önvezető rendszerek és így a jövő közlekedésének alapja. Ehhez a világ különböző pontjain eltérő technológiát használnak, jelenleg egy 5G alapú megoldás szabványosításán dolgozik vállalatunk több más iparági szereplővel összefogva. Az 5G-V2X (vehicle-to-eveything communication) rendszer így az automatizált járművek fontos elemévé válik, remélhetőleg a közeli jövőben. A fejlődés persze nem áll meg, ezért az integrált kommunikáció és érzékelés a további fejlesztések egyik fő pillére, csakhogy az már 6G, vagyis hatodik generációs alapokon. Ez utat nyithat a kollektív észlelés és az üzenetváltás egy rendszeren belüli ötvözésére.

Összekapcsolva hatékonyabb

A folyamatban kulcsszerepet játszanak a különféle szenzorok, például a radarok. Az érzékelők lehetővé teszik a járművek számára, hogy „lássák” és felismerjék környezetüket, így például elkerülhetik az ütközéseket. Különösen az önvezető járművek működéséhez nélkülözhetetlenek az érzékelők. Jelenleg azonban az autóipari kommunikációs és szenzorrendszerek jellemzően egymástól függetlenül működnek, annak ellenére, hogy sok a közös bennük, ha olyan funkciókról van szó, mint a jelfeldolgozás vagy a rendszerarchitektúra.

A járművek szenzorai hálózatba kapcsolva sokkal többet segíthetnek

A járművek szenzorai hálózatba kapcsolva sokkal többet segíthetnek

A 6G-ICAS4Mobility projekt célja a jelenleg külön-külön futó kommunikációs és radarrendszerek összekapcsolása, egységes 6G rendszerbe integrálása. A következő három évben a Bosch által vezetett projekt a jövőbeli 6G szabvány kulcsfontosságú alapjait alakítja ki, a meghatározó iparági szereplők összefogásával.

Lépjünk tovább, 6G-re

A jövőben a járművek valós idejű szenzoradatait 6G mobilkommunikációs hálózaton keresztül koordinálják és kombinálják, hogy pontosabb képet kapjanak a járművek környezetéről. Ez növeli a közúti biztonságot és az úthasználat hatékonyságát. Ugyanakkor a radarfunkciók közvetlen integrálása a jövőbeli kommunikációs modellekbe csökkenti a költségeket, és ez a vezeték nélküli hálózatok hatékonyabb felhasználásához vezet.

A közúti közlekedésre vonatkozó releváns forgatókönyvek kezelésén túl a projektből nyert adatok alapként szolgálnak majd a csatlakoztatott drónok működtetéséhez, valamint alkalmazhatóak az Ipar 4.0-ban (például az önvezető rendszerekben). A 6G-ICAS4Mobility-t a Német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium finanszírozza tízmillió euró értékben, ami a projekt költségeinek 70 százalékát jelenti.

Elméletből legyen gyakorlat!

A kommunikáció és érzékelés szorosabb összekapcsolása és integrációja (ICAS) már évek óta foglalkoztatja a tudósokat, kutatókat. A projekt célja annak bemutatása, hogy a technológia a gyakorlatban is működik, így a mobilkommunikációs szabványban is használható. Az ICAS tehát kulcsfontosságú technológiának számít a jövő 6G rendszerei számára és teljesen új lehetőségeket nyit meg, amelyek messze túlmutatnak a jelenlegi vezeték nélküli technológiákon.

A hatodik generációs mobilhálózatok akár különböző új eszközök koordinálására is alkalmas lehet

A hatodik generációs mobilhálózatok akár különböző új eszközök koordinálására is alkalmas lehet

A vezeték nélküli spektrum, a hardver és a jelfeldolgozás megosztott használata hatékonyabbá teszi a járművekben lévő rendszereket, ráadásul jelentős költség- és energiamegtakarítást is eredményez. A két jármű közötti közvetlen kommunikációt lehetővé tevő „sidelink” fontos szerepet játszik, például azért, mert a meglévő mobilkommunikációs infrastruktúrától függetlenül is használható. Ez azt jelenti, hogy a jövőben az önvezető rendszerek olyan régiókban is működőképesek lesznek, ahol gyenge a hálózati lefedettség.

A most kifejlesztett rendszerek akár a stabil hálózati lefedettség nélkül is működőképesek lehetnek

A most kifejlesztett rendszerek akár a stabil hálózati lefedettség nélkül is működőképesek lehetnek

Lendületben a 6G

A 6G kutatás egyre nagyobb teret hódít világszerte. Egyedül a német kormány 700 millió euró értékben finanszíroz ilyen irányú tevékenységeket 2025-ig; az EU további 900 millió eurót irányzott elő a 2021-től 2027-ig tartó időszakra. Ehhez hasonlóan a világ más részein is léteznek óriási beruházási programok, az Egyesült Államokkal, Japánnal, Dél-Koreával és Kínával az élen. Ez tükrözi többek között a 6G jelentőségét. Szakértők szerint az első 6G szabvány körülbelül 2028-ra készül majd el.

Van másik projekt is

A Bosch mérnökei nem csak a 6G-ICAS4Mobility projektben dolgoznak azon, hogy az automatizált vezetési rendszerek mindenre felkészülve működjenek. Mérnökeink ezért több más nagyvállalattal összefogva a @City projekt keretében is végeztek olyan kutatásokat, amelyek segítségével megteremthető a biztonságos, stresszmentes, hatékony és kényelmes városi közlekedés. Ennek a kutatásnak célja volt, hogy a gépek mesterséges intelligencia alapú tanulással oldjanak meg feladatokat és hozzanak hatékony, gyors, biztonságos döntéseket menet közben. Erre azért van szükség, mert a kizárólag szenzorrendszereken alapuló környezetérzékelés önmagában nem képes megoldani a fent leírtakat.

Van másik projekt is

Iratkozz fel hírlevelünkre!