Skip to main content
 

Egyre többet hallunk az önvezető rendszerek kapcsán a különböző szintekről. Az Autóipari Mérnökök Társasága hat különböző kategóriát határozott meg korábban. Néhány gyártó ugyan előszeretettel használja marketing célokra ezt a területet, az igazság azonban az, hogy ma még egyáltalán nincs sorozatgyártásban önvezető autó. És úgy tűnik, mesterséges intelligencia (MI) nélkül nem is lesz még egy darabig.

Az embereket évtizedek óta izgatja a téma: megalkotni és használni az önállóan közlekedő járműveket. Számtalan könyv vagy épp film főszereplője volt olyan autó, amely önállóan jött-ment, esetlég még kommunikált is. Ez, főleg az utóbbi tulajdonság feltételez valamiféle intelligenciát. Természetesen nem ez volt a mérnöktársaság számára a legfontosabb paraméter amikor meghatározták a már említett hat szintet, de érdekes eljátszani a gondolattal, hogy melyik nem érhető el MI nélkül.

A teljesen önvezető autó elképzelhetetlen mesterséges intelligencia használata nélkül

A teljesen önvezető autó elképzelhetetlen mesterséges intelligencia használata nélkül

A kiindulási alap

Az úgynevezett 0. szintet egy mai átlagos kisautó is tudja már. Ennél minden esetben a járművezető irányít, még akkor is, ha mondjuk a sebesség tartására egy elektronikus segédrendszer, a tempomat is képes. Ezek a beépített segédek csak figyelmeztetnek, vagy pillanatnyi segítséget nyújtanak. Ide soroljuk az egyszerű automatikus vészfék funkciót, a holttérfigyelőt, vagy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert. Az autóipart, vagy úgy általában az autókat figyelemmel követők számára nem meglepő, de ez a szint több mint 10 éve elérhető. Elnevezése szimbolikus, hiszen semennyire nem tekinthető önvezetésnek az, amit egy ilyen autó tud.

Legyen szó bármilyen járműkategóriáról és felszereltségről, az utóbbi tíz évben gyártott autók nagy része már eléri az egyes szintet

Legyen szó bármilyen járműkategóriáról és felszereltségről, az utóbbi tíz évben gyártott autók nagy része már eléri az egyes szintet

Értelemszerűen az egyes szint következik a sorban. Itt is mindig az ember vezet, a felelősség is őt terheli. Az érdemi változás leginkább az, hogy a vezetői segédrendszerek aktívan képesek beavatkozni. Ide soroljuk az adaptív sebességszabályzót, vagy az aktív sávtartó rendszert, ami ma már szintén nagyon sok autóban az alapfelszereltség részét képzi. Önmagában ezen rendszerek megléte azonban nem elég a jelentősebb szintugráshoz.

A másodikon kezdődik az igazi változás

A sorban következő szintről gyorsan áruljuk el, hogy ez ma a legelterjedtebb az új autókban. A második szintnél még mindig az ember a főszereplő. A különbség az az előzőhöz képest, hogy a már említett megoldások képesek együtt dolgozni. Vagyis például az adaptív sebességszabályzó, a táblafelismerő és a sávtartó közösen úgy lassítják az autót, hogy ne alakuljon veszélyhelyzet egy nagyobb útkanyarulatban sem. Az alrendszerek együttműködése ugyan jóval összetettebb megoldásokat kíván, de továbbra sincs szükség tanulásra képes algoritmusokra a biztos működéshez. Ezen a szinten már fontos, hogy a rendszer felismerje az emberi irányítás hiányát és figyelmeztessen arra.

A második szint ma már minden járműkategóriában elérhető, a Bosch pedig komplett rendszert szállít ehhez

A második szint ma már minden járműkategóriában elérhető, a Bosch pedig komplett rendszert szállít ehhez

A bűvös hármas

A harmadik szintre érve beszélhetünk először önvezetésről. Itt már a gép vezet, az ember felügyel és ha kell azonnal visszaveszi az irányítást. Ezt a szintet jelenleg csupán néhány prémiumjármű-gyártó terméke képes elérni. Általában a kevés beavatkozást igénylő útszakaszon használják, például autópályán. A rendszer itt is sávban tart, tehát olyan bonyolult műveletekre, mint például az előzés nem, vagy korlátozottan képes. Az emberi felelősség itt is kiemelten fontos, hiszen az irányítást ez esetben is pillanatok alatt vissza kell venni, ha olyan helyzet alakul ki.

Már a hármas szint eléréséhez is nagyon komoly számítási kapacitás szükséges a vezérlőegységtől

Már a hármas szint eléréséhez is nagyon komoly számítási kapacitás szükséges a vezérlőegységtől

Az igazi önvezető

A négyes szint az, ahol már nincs pardon. Az ilyen autókban ugyan még minden kezelőszerv megtalálható (kormánykerék, pedálok, stb.), de az irányítást már teljesen képes átvenni az autó. Persze leginkább előre meghatározott útszakaszokon, ott viszont teljesen. A mai ismereteink birtokában kijelenthetjük, hogy ehhez a szinthez már nem csak a szenzorok teljes armadája szükségeltetik. A kamerák, radarok, ultrahang-szenzorok és lidar-érzékelők mellett szükség lesz a mesterséges intelligenciára is.

A szoftveres háttér egyrészt így hatékonyabban dolgozza fel az érzékelők információit, másrészt így lehet biztosítani, hogy a gyorsan változó körülményekhez is kellően gyorsan igazodjon a jármű. Az ilyen autó képes gyorsítani és lassítani, a sávban tartja az autót, sőt akár sávot is vált egy előzés esetén. Jelenleg ilyen szintet egyetlen járműgyártó, vagy beszállító sem kínál, bár az is igaz, hogy több tesztprogram is eljutott már ennek a szintnek a kapujába. A Bosch például a Mercedes-Benz szakemberivel közösen tesztel ilyen önvezető autókat az Egyesült Államokban. Fontos azonban hangsúlyozni a felelősség kérdését, hiszen erre jelenleg nincs megfelelő jogi háttér.

A távoli jövő

Az ötös szint biztosan nem holnap valósul majd meg. Az ide sorolt járművek ugyanis annyira önvezetők, hogy a hagyományos kezelőszervek sincsenek meg bennük. Néhány tanulmányautóban már láthattunk elképzeléseket a kivitelezésre, de megvalósulásukhoz több területen is fejlődésre van szükség. Ezek közül az egyik épp a mesterséges intelligencia, hiszen e nélkül a működés elképzelhetetlen. Annyi változóval és annyi különböző körülménnyel kell számolni, hogy ez tanulásra képes algoritmusok és őket biztosan futtató háttérmegoldások nélkül megoldhatatlan.

Egy ötös szintű önvezetőautó-tanulmány 2018-ból

Önvezető autók néhány különleges kivételt leszámítva jelenleg egyáltalán nem kaphatók kereskedelmi forgalomban. Az Egyesült Államokban és Európa útjain egyre több tesztjármű fut, azonban úgy tűnik, mintha a fejlesztések egy picit lelassultak volna az utóbbi időben. Ennek az egyik oka, hogy a szakemberek rájöttek: sokkal hatékonyabb és biztonságosabb öntanuló rendszereket fejleszteni, mint mindent előre leprogramozni. A mesterséges intelligencia és az önvezető autók fejlődése egyre szorosabban összefügg, még szerencse, hogy a Bosch magyarországi mérnökei mindkettőben jeleskednek.

A Bosch jelenleg is dolgozik a négyes és ötös szintű önvezetésen

Iratkozz fel hírlevelünkre!