Egyre több áramot fogyaszt a világ lakossága, hiszen ma már szinte mindenhol és mindenhez használunk elektromos eszközöket. Ezért az energia környezetbarát előállítása és tárolása az emberiség előtt álló egyik legnagyobb kihívás. A Bosch is azon dolgozik, hogy mindenhol elérhető legyen a lényegében károsanyag-kibocsátás mentes áram.
Az előrejelzések szerint 2035-re a globális energiafogyasztás 30 százalékkal növekszik a jelenlegi szinthez képest. Ez komoly kihívást jelent, ugyanis a jövőben nem lehet kielégíteni a megnövekedett villamosenergia-igényt kizárólag nagy, központosított erőművekkel.
A hagyományos erőművekkel nemcsak az a gond, hogy környezetszennyezők, hanem az is, hogy kapacitásuk kevés lesz a megnövekedett igényekhez
Hogyan lehet akkor hatékonyan fellépni a klímaváltozás ellen és közben ellensúlyozni a világ növekvő energiafogyasztását? A kérdés sokszor felmerül, válaszolni, a gyakorlatban is lépni valamit viszont nehéz. A Boschnak azonban több elképzelése is van arról, hogy mit kell tenni! Az új megoldások, így az üzemanyagcellás technológia például kulcsfontosságú szerepet játszik az energiaellátás biztosításában.
Hatékony válasz tehát a fenti problémára, ha olyan alternatív energiaforrásokat fejlesztünk, amelyekkel a fenti probléma megoldható. Ezért is növelte vállalatunk közel 18 százalékra, egy mintegy 90 millió euró értékű beruházás keretében, az üzemanyagcellás technológia területén élen járó Ceres Power cégben a részesedését. A tulajdonosi hányad növelése ugyanis lehetővé teszi a két vállalat közötti még szorosabb együttműködést, amely egészen 2018. augusztusáig nyúlik vissza a helyhez kötött üzemanyagcellák fejlesztésével kapcsolatban.
Együttműködés a jövőnkért
A SOFC technológia elektrokémiai reakciót használ az üzemanyagcellában, hogy a tüzelőanyagot, például a hidrogént elektromos energiává alakítsák. Az ilyen technológiával működő üzemanyagcellák felhasználásával jelentős mennyiségű energiát lehet előállítani helyben, rendkívül hatékonyan és gyakorlatilag károsanyag-kibocsátás nélkül. Ily módon különálló mini erőműveket lehet létrehozni, amelyek függetlenek a központosított, nagyobb rendszerektől. Ezenkívül a SOFC rendszerek hatékony eszközei a klímaváltozás elleni harcnak is, mert elősegíthetik a megújuló energiaforrások térnyerését.
Az új generációs megoldás fejlesztésében kiemelkedő Ceres Power-rel együtt a Bosch arra törekszik, hogy a SOFC technológiát minél szélesebb körben hozzáférhetővé tegye: azt szeretnénk elérni, hogy egy SOFC modul 10 kW villamos energiát termelésére legyen képes, a városi mini erőművekhez pedig az egymással könnyen összekapcsolható modulokból mindenhol annyit használhatnak fel, amennyire az adott helyen éppen szükség van.
A Bosch meggyőződése, hogy a rendkívül hatékony SOFC rendszerek fontos szerepet játszanak majd az energiaellátásban, a két cég közötti szoros együttműködés pedig támogatja majd a technológia folyamatos fejlődését. Az ilyen megoldások egyre inkább kiemelkedő szerepet töltenek be az éghajlatváltozás kezelésében és a jövő számára fenntartható energiarendszer kiépítésében. A közös munka során a Ceres egyedi SteelCell® technológiáját ötvözik a Bosch mérnöki, gyártási és ellátási láncának erejével.
A Ceres SteelCell® nemrég megkezdődött gyártása pedig hamarosan lehetővé teszi városokban, gyárakban, adatközpontokban és az elektromos járművek töltőhelyein kis méretű erőművek telepítését.
Ez jelenthet áttörést az elektromos járműveknél is
Vállalatunk nemcsak a helyhez kötött, hanem a mobil (PEM) üzemanyagcellák piacára is belép, így ez a technológia a teherautókban és személygépkocsikban is hamarosan elérhető lesz. A hidrogénnel működő, járművekben használható mobil üzemanyagcellák fejlesztése és előállítása érdekében a Bosch a Powercell Swedennel működik együtt, a gyártás legkésőbb 2022-ben kezdődik. Ilyen cella található a Nikola közelmúltban bemutatott üzemanyagcellás vontatójában is. A becslések szerint 2030-ig az elektromos járművek 20 százalékát már ilyen üzemanyagcellák hajtják majd világszerte.
Ezzel a technológiai megoldással tulajdonképpen zöld energiát lehet előállítani, ráadásul úgy, hogy az „akkumulátorok+ töltési ideje néhány percre csökken, hiszen elég a járművekben elhelyezett hidrogéntartály feltankolni sűrített gázzal. Az üzemanyagcellákban ezt a hidrogént használják energia termelésére, ami annyira környezetbarát, hogy az egyetlen melléktermék, ami az utazás során keletkezik, a víz.
Ráadásul az üzemanyagcella akkor igazán hatásos, ha folyamatosan működik, így az elektromos hálózatra kapcsolt járművek a visszatöltéssel táplálni tudják a rendszert, ami szintén csökkenti az erőművek terheltségét, a szolgáltató pedig természetesen pénzt fizet majd a betáplált energiáért.
Mi az az üzemanyagcella?
Az üzemanyagcella egy kémiai áramforrás, amelyben az áramtermelő folyamat valamilyen tüzelőanyag (pl. földgáz, gázolaj, szén, hidrogén, alkohol) oxidációja. Az üzemanyagcellában az elektrolízissel éppen ellentétes folyamat zajlik le: kémiai energiából elektromos energia keletkezik. A cella legtöbbször két elektródából, az anódból és a katódból áll, a köztük lévő anyag az elektrolit. Hatásfoka jelentősen nagyobb, mint a belsőégésű motoroké. A tüzelőanyag-elemek annyiban különböznek a galvánelemektől, hogy működésük közben az áramtermelő reakcióban résztvevő anyagokat folyamatosan táplálják be, a keletkező termékeket pedig elvezetik, így, szemben a galvánelemekkel, nem „merülnek ki”. A hagyományos gépeknél sokkal nagyobb hatásfokkal képesek a kémiai energiát elektromos energiává alakítani (vagy fordítva), és jelentősen kisebb a károsanyag-kibocsátásuk sőt, ha például hidrogént használnak, nincs is.