Minden olyan 3,5 tonna összsúllyal rendelkező gépkocsinak amely március 31 után kap típusengedélyt Európában, rendelkeznie kell egy olyan szerkezettel, amely közúti baleset esetén automatikusan tárcsázza a határokon átívelő segítségnyújtást biztosító, közös európai 112-es hívószámot.
Az életmentést és a súlyos sérülések gyorsabb ellátását lehetővé tevő új, úgynevezett e-segélyhívó (eCall) rendszer segíti a közlekedők biztonságát, mivel baleset esetén jelentősen csökkentheti a mentőszolgálatok helyszínre érkezésének idejét. Várakozások szerint a rendszer a közutakon 50 százalékkal, a városokban 40 százalékkal gyorsítja meg a mentést, amely évente mintegy 2500-zal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát és 15 százalékkal csökkenti a súlyos sérülések számát.
Bár van javulás, a közúti közlekedésbiztonsági statisztikák szerint Európa-szerte évente még mindig mintegy 25 ezer ember hal meg és 135 ezren szenvednek súlyos sérüléseket balesetekben. A közúti balesetek mintegy 55 százalékba a vidéki utakon történik. Az autópályákon átlagosan 8, a városi területeken pedig 37 százalék a balesetek előfordulásának aránya. A sérültek és áldozatok 46 százaléka az autó vezetője és utasai közül, 54 százaléka főként a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok közül kerül ki.
Gyorsabb a mentés
Az eCallnak hívott rendszer tartalmaz egy sim-kártyát a telefonhíváshoz és adatforgalmazáshoz, egy GPS-vevőt a helymeghatározáshoz, mikrofont és hangszórót a központtal való beszélgetéshez, valamint olyan szenzorokat, amelyek segítségével megállapítható, hogy valóban történt-e baleset. Ha ilyesmit érzékel a rendszer (vagy ha akár a jármű utasa, akár egy szemtanú megnyomja a vészjelző gombot), akkor azonnal el tudja küldeni a 112-nek a legfontosabb információkat (angol rövidítéssel: MSD, minimum set of data). Ezek közé tartozik a műholdak (ezek híján a mobilhálózat) segítségével beazonosított helyszín és a balesetet megelőző két pozíció, a pontos idő, a jármű típusa és alvázszáma, az üzemanyag fajtája, valamint, hogy automatikusan vagy ember által aktiválódott-e az eCall. Az üzenet után automatikusan telefonhívás indul, hogy a központból az utasokkal (külföldön is, lehetőség szerint az áldozat anyanyelvén, a Bosch rendszere például 16 nyelven kommunikál) kapcsolatba lépve kiderítsék, mennyire súlyos a helyzet, vagy hogy nem téves riasztás történt-e. Az információk birtokában hatékonyabb a mentés, ráadásul a magányos, akár öntudatlan autóshoz is eljuthat a segítség. Előfizetésre nincs szükség: vészhívást bármely hálózaton, minimális térerő esetén, akár sim-kártya nélkül is lehet kezdeményezni. A mobilszolgáltatók rendszere érzékeli majd az eCall-hívásokat, és elsőbbséget ad nekik, hogy leterhelt hálózaton (például focimeccs, koncert után) is eljussanak a 112-höz.
A sim-kártya alapesetben alvó állapotban van, csak abban a pillanatban kapcsolódik valamelyik mobilhálózatra, ha az egység balesetet érzékel. Hogy ez mikor következett be, érzékelők döntik el. A gyárilag az új autókba szerelt eCall-készülékek ugyanakkor más információk alapján is beszereznek adatokat, például figyelik a biztonsági övek megfeszülését is.
A szabályozás nem az összes új autóra vonatkozik, hanem csupán az új típusengedélyűekre. Az EU úgy számol, hogy az eCall 2035 táján lesz ott minden gépkocsiban. A rendszer a régebbi autómodellekbe is beépíthető.
Mi van, ha véletlenül megnyomjuk a vészhívót?
A rendszer magyarországi felelőse a Magyar Autóklub. Az adatok hozzájuk futnak be elsőként, ők szűrik ki a téves riasztásokat. Ha vétlen riasztás történt, nem indul a rohamkocsi. Ha mégis baj van, és az operátor megbizonyosodott arról, hogy jogos a hívás, továbbítják az adatokat a 112-nek és azonnal megkezdődik a mentés.