A kiterjesztett valóság, a robotika, az okostelefonok és az összekapcsolt rendszerek korában a művészek sem elégedhetnek meg a vászonnal és az ecsettel, hiszen hagyományos technikákkal lehetetlen a digitális kor történéseire reflektálni. Ugyanez a helyzet a múzeumokkal és a galériákkal is. Ha a streamelhető filmek, a közösségi média és más interaktív, szórakoztató tartalmak mellett versenyben akarnak maradni a látogatókért vívott harcban, be kell vetniük a leginnovatívabb eszközöket is – például a Dolgok Internetét.
Művészi IoT
Az utóbbi évtizedekben a technológia a művészetek határait is szétfeszítette: kibővítette az interaktív, az alkotás befogadóját bevonó műfajokat, kitágította a művészet befogadásának határait és hétköznapi szituációkat is a galériák falai közé csempészett. Némelyek úgy látják, egyenesen „életre keltette” a tárgyakat: interakcióba lépnek a látogatókkal, melyek az emberi interakció során akár folyamatosan változhatnak is.
Másrészt mivel a művészet rengeteg kérdést tesz fel a világról, a benne élő emberekről, környezetünkkel, lelkünkkel, magunkkal és másokkal való viszonyunkról, manapság a művészi gondolkodásból sem maradhat ki a mindent elborító technológia. Matt Roberts amerikai digitális alkotó az általa kiválasztott múzeum teréhez legközelebbi tengerben elhelyezett bóják szenzorainak adatai segítségével mutatta meg a víz állandó változását. A szenzorok adatait félóránként letöltötte, és a hullámok változásai alapján hangokat és képi hatásokat állított elő a kiállítótérben.
A holland Timo Arnall és csapata az RFID (radio frequency identification) chipekkel, vagyis rádióhullámos azonosítókkal kísérletezik. Egyik projektjükben azt a rádiófrekvenciás mezőt vizualizálták, amelyben végbemegy az RFID chip és az azonosítandó objektum közötti interakció. Ezáltal sokkal többet tudunk a technológiáról és annak térben betöltött helyéről.
Összekapcsolt kiállítótér
Az IoT, az algoritmusok és más új technológiák a kiállítóterekben is megtalálják a helyüket. A rugalmas, személyre szabható IoT-hálózatok lehetővé teszik a galériák és a múzeumok számára, hogy az egyes alkotásokat egyetlen, élő hálózatba kapcsolják össze. Ezzel egyrészt növelhetik a látogatók interaktivitását, másrészt értékes adatforrást hoznak létre a kurátoroknak és a galériák vezetőinek is. Ezek az összekapcsolt hálózatok már önmagukban is megtestesíthetnek egy művészeti alkotást, ezen kívül azonban segíthetnek a látogatók eligazodásában, és feltérképezhetik azt is, milyen viselkedésminták tapasztalhatóak egy galériában – és erre reflektálva hogyan érdemes elrendezni egy-egy kiállítást.
Az IT területén belül külön világot alkot a navigáció, amely az elmúlt években a múzeumok világában is megtalálta a helyét. A legegyszerűbb módja, amikor egy okostelefonos applikáción keresztül vagy más elektronikai segédeszközzel garantálja a látogatók egyszerű eligazodását egy adott kiállítótérben. Az interaktív térképen nem csupán az útvonalakat, hanem saját magunkat is elhelyezhetjük, sőt a program figyelmeztethet is egy-egy közelünkben lévő alkotásra. QR-kódok leolvasásával vagy más technológiával pedig tájékozódhatunk az adott művészről, a kiállított tárgyról vagy részeseivé válhatunk a műalkotásnak. A jövő galériájában az is elképzelhetővé válik majd, hogy mindez kiterjesztett valóság segítségével valósuljon meg.
Adatalapra helyezett múzeumok
A kiállítóterek navigációs rendszerei nem csupán a látogatóknak hasznosak. Képesek meghatározni, hányan keresik fel az adott kiállítást, mennyi időt töltenek a múzeumban a látogatók és melyik tereket részesítik előnyben. Vajon amiatt ignorálnak egy bizonyos művészt, mert nem érdekli őket a munkája, vagy csak a múzeum egy kevéssé jól megközelíthető részében helyezték el a kurátorok? Vajon hova kerüljön a főattrakció és hogyan tegyék vonzóvá a kisebb húzónevekkel megnyitott kiállításokat? Az IoT ezeket a kérdéseket is megválaszolhatja.
Ráadásul, mivel a múzeumi alkalmazások közösségi oldalakhoz is kapcsolhatóak, a kiállítóterek tulajdonosai és a kurátorok még arról is képet kaphatnak, mi érdekli a látogatókat, miről posztolnak a közösségi médián. Az IoT-hálózat ezen felül tartalmazhat interaktív vendégkönyvet is, ahonnan a tartalmak egyenesen a felhőbe kerülnek, így az a világ bármely részéről csalogathat látogatókat a kiállításra.