Idén is egy sor motoros újdonságot mutatott be a Bosch EICMA 2024 kiállításon, például az ABSi névre keresztelt rendszert, új TFT kijelzőket, valamint a továbbfejlesztett elektromos hajtásláncokat.
Fejlesztéseink célja, hogy mindenki fenntartható módon, biztonságosan és kényelmesen használhassa motorkerékpárját.
Egy motorosra útjai során számos kihívás várhat, a Bosch legújabb vezetőtámogató rendszereivel azonban könnyebben veheti az akadályokat és biztonságosabban közlekedhet akár sűrű városi forgalomban, akár egy hosszabb túra során is. A Bosch ugyanis személyre szabott kényelmi és biztonsági megoldásokat fejlesztett a motorosok számára. Ezek a vezetőtámogató rendszerek beépíthetőek szinte minden motorkerékpárba. Célunk ugyanis, hogy biztonságot, kényelmet és fenntarthatóságot szolgáló innovatív megoldásokat kínáljunk a motorozás rajongóinak.
Mindenki legyen stabil!
Miután a Bosch 2023-ban bevezette az MSC motorkerékpár-stabilitásszabályozót a kisebb motorkerékpárokhoz, következő lépésként az EICMA 2024 kiállításon bemutattuk az ABSi-t, hogy elősegítsük az MSC elterjedését a különböző szegmensekben. Ez az új Bosch-rendszer egy integrált inerciális mérőegységgel ellátott elektronikus blokkolásgátló. Előnyei közé tartozik, hogy összességében így kisebb és könnyebb a rendszer és a szükséges kábelkötegek is könnyebbek.
Biztonság elöl és hátul is
A fejlett vezetőtámogató rendszerek fontos szerepet játszanak a balesetmentes közlekedés elérésében. A Bosch összesen hat új funkciót kínál, amiből öt világújdonság. Négy új funkció a jármű elülső részén segít, ezek az adaptív sebességszabályzó – stop and go (ACC S&G) funkcióval, csoportos menetvezérlő asszisztens (GRA), távolságtartó asszisztens (RDA) és vészfékasszisztens (EBA). Két, a biztonságot nagyban növelő megoldás pedig a jármű hátsó részen található, így a hátsó távolságfigyelő (RDW) és a hátsó ütközésfigyelő (RCW). Ezekkel a funkciókkal a Bosch tovább fokozhatja a vezetési élményt, és segít növelni a biztonságot, valamint a kényelmet.
Versenypályára tervezett eCBS
A fenti vezetőtámogató rendszerek mellett vállalatunk a Ducatival közösen az új Panigale V4 S 7G-ben 2024 júliusában dobta piacra a verseny eCBS-t. Ez a funkció új mérföldkőnek számít a motorkerékpár-piacon. Alapja az eCBS elektronikus kombinált fékrendszer, amely a prémium motorkerékpárokhoz készült Bosch ABS része. A funkció lehetővé teszi a versenypálya szerelmeseinek az első és a hátsó fékezés kombinációját, még akkor is, ha a két fék közül csak az egyiket működteti a járművezető. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az első fékkar meghúzása automatikusan növeli a hátsó féknyereg nyomását. Míg az eCBS-t alapvetően mindennapi használatra tervezték, addig a verseny eCBS-t a versenypályákra optimalizálták.
Villanymotort mindenkinek!
A vezetés hatékonyabbá tétele során a vezetőtámogató rendszerek fejlesztése mellett kiemelt szempont a fenntarthatóság is, ennek egyik leghatékonyabb módja pedig az elektromos hajtásláncok fejlesztése. A Bosch annak érdekében, hogy minél többen tudjanak helyileg károsanyag-kibocsátás nélkül motorozni, eltérő megoldásokat vezetett be a különböző járműszegmensek számára. A járművezérlő egység és az integrált elektromos hajtás a 6 kW-os és annál nagyobb teljesítményű motorok számára készült. A Bosch új, 2 kW-os hajtásvezérlő egységét pedig a kisebb járművekhez optimalizálták.
A hajtásvezérlő egység egyetlen kompakt alkatrészben egyesíti az invertert, a motorvezérlést és a menetdinamikai rendszerek vezérlését. A kerékagymotorral együtt a hajtásvezérlő egység lehetővé teszi például a simább indítási mód (Smooth Riding) vagy a tempomat használatát is. Az villanymotor által vezérelt elektromos kipörgésgátló pedig megakadályozza a hátsó kerék megcsúszását induláskor, és növeli a vezetés biztonságát. Kiegészítő megoldásként elérhető a fékezési energiát visszanyerő funkció is. Ezáltal a hatótávolság akár 8 százalékkal növelhető. A 2 kW-os egység ráadásul magas rezgésprofilokkal és IP67-es védettségi szintekkel rendelkezik, így bármilyen időjárási és útviszonyoknak megfelel, tökéletes például városi használatra.
Gondolunk a belső égésűekre is
A villanymotorok fejlesztése mellett ugyanakkor a Bosch tovább dolgozik a belső égésű motorok hatékonyságán is. Speciális motorvezérlő rendszereket és alkatrészeket kínálunk ebben a szegmensben, hogy segítsük a környezetvédelmi szabályok betartását. A legújabb érzékelőtechnológiának köszönhetően a motorvezérlő rendszerek jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a feltörekvő piacokon még mindig előszeretettel használt hagyományos karburátorral szemben. A Bosch motoralkatrészek, mint például az injektorok vagy az érzékelők és vezérlők, már képesek támogatni a teljesen etanolos működését, sőt, akár a CNG/LPG-üzemmódokat is.
Frissítés, bárhol, bármikor
A biztonság és a fenntarthatóság mellett fontos szempont a kényelem is. Ezért a gépkocsikban egyre inkább elterjedő vezeték nélküli (over the air) frissítések a kétkerekűeknél is egyre nagyobb teret kapnak. Szoftvermegoldásainknak köszönhetően a motorosok járművük megvásárlása után is telepíthetnek új funkciókat. Például a versenypályára vagy terepre optimalizált vezetési módok igény szerint letölthetők a felhasználó okostelefonján keresztül, a járműgyártó alkalmazásából.
Kijelzők, minden esetre
A csatlakoztatott funkciók és a felhasználói élmény zökkenőmentes integrációjához elengedhetetlen, hogy az ember-gép interfész jól felépített és könnyen érthető legyen. Ezért fejlesztettük ki a TFT connect, nagyfelbontású kijelző generációt, ami fejlett csatlakozási funkciókat és testre szabható kezelőfelületet is kínál. Ráadásul mindezt két méretben, több mint 16 millió színnel, akár 1500 nit fényerővel és 1250:1 kontrasztaránnyal. Ennek köszönhetően a kijelzőn megjelenített kép mindig kristálytiszta és élénk és napsütésben is jól leolvasható.
A kijelző ráadásul kesztyűben is könnyen kezelhető, az időjárási körülményektől függetlenül jól látható, és hangutasítással is működtethető, így a vezető mindvégig a kormányon tarthatja a kezét. A kijelzőt ráadásul okostelefonon keresztül, a Siri vagy a Google-asszisztens segítségével is lehet kezelni: a felhasználók kihangosítva válaszolhatnak hívásokra, diktálhatnak üzeneteket, beállíthatják a navigációs rendszert, vagy egyszerűen csak kiválaszthatják kedvenc zenéiket.
Mivel a rendszer támogatja a Linux és az Android Automotive rendszert, a gyártók nagyobb rugalmasságot kapnak a tartalmak adaptálásában és integrálásában, így a járművezetőknek nagyobb választékot tudnak kínálni a kezelőfelület kialakításában és a kiegészítő tartalmakban.
Mindenhonnan elérhető
Ne feledkezzünk meg arról sem, mennyire fontos, hogy járművünket biztonságban tudhassuk parkolás közben. Ebben is segít a Bosch kétkerekűekhez készült gateway platformja, amelyet úgy terveztek, hogy folyamatosan aktív legyen. Segítségével a funkciókat távolról is aktiválhatjuk, vezeték nélküli frissítéseket is letölthetünk, továbbá lehetővé teszi a biztonságos okostelefon-alapú kulcsnélküli rendszerek használatát. A vezető így például okostelefonjával feloldhatja a járművet.