Skip to main content
 
Mobilitás

Motoros újdonságok, kicsikhez és nagyokhoz

2024.04.15 No Comments 20 perc olvasási idő
Motoros újdonságok, kicsikhez és nagyokhoz

A Bosch már több fejlesztésével is tett azért, hogy biztonságosabb legyen a motorozás. Gondoljunk csak a menetstabilizáló rendszerre (MSC), ráadásul most is számos további technológiai újítást fejlesztettünk ki a következő szezonra. Többek között innovatív vezetőtámogató-rendszerekkel, elektromos hajtásláncokkal, szoftveralapú szolgáltatásokkal készülünk a 2024-es motoros szezonra.

Vállalatunk motorkerékpárokkal kapcsolatos stratégiáját az üzleti élet is visszaigazolta, hiszen a kétkerekűekhez fejlesztett eszközök iránti kereslet folyamatosan növekszik: 2019-től 2023-ig a Bosch eladásai ebben a szegmensben a változékony gazdasági környezet ellenére is átlagosan 8 százalékkal nőttek. Mindeközben a globális motorkerékpár-piac átlagos növekedése ugyanebben az időszakban mindössze 1-2 százalék volt. A Boschnak jelenleg összesen mintegy 500 munkatársa dolgozik a motorkerékpárok fejlesztésén. Az újdonságokat 2023 őszén, a Milánóban megrendezett nemzetközi kiállításon, az EICMA névre keresztelt rendezvényen mutatták be.

Testre szabható motorok

Mostantól a vezetéknélküli szoftverfrissítés a motorkerékpároknál is megoldható lesz

Mostantól a vezetéknélküli szoftverfrissítés a motorkerékpároknál is megoldható lesz

A kétkerekűeknél is egyre nagyobb teret hódítanak a testre szabható megoldások. Szoftvereinknek köszönhetően a motorkerékpárosok a jármű megvásárlása után is telepíthetnek olyan funkciókat, amelyek személyre szabott vezetési élményt nyújtanak a jármű teljes élettartama során. Ráadásul kezdőtől a haladón át a versenyző szintig bárki megtalálhatja tudásának, a terepviszonyoknak vagy a jogosítványában szereplő kategóriának megfelelő beállításokat. Azokat testre szabhatja okostelefonon, egészen pontosan a járműgyártó alkalmazásán keresztül. A Bosch ráadásul ugyanazzal az architektúrával lehetővé teszi a szoftverfrissítések letöltését a jármű funkcióinak folyamatos javításához, ami növeli a biztonságot és a kényelmet is.

Villanymotor nagyobbaknak is

Persze nem a szoftverfejlesztés az egyetlen olyan terület, ahol a Bosch élen jár. Az elektromos hajtásláncokra vonatkozó megoldásokon is dolgozik. Míg eddig a kisebb, 3 kilowatt alatti teljesítményű elektromos hajtásrendszerek fejlesztésén volt a hangsúly, a Bosch most emelte a tétet. Mérnökeink a nagyobb, 6 kW-os elektromos hajtásrendszereken is dolgoztak, amelyeket nagyobb robogókhoz vagy klasszikus motorkerékpárokhoz optimalizáltak.

A Bosch 2 az 1-ben megoldása integrált motorkezelési koncepciót kínál járművezérléssel és inverterrel. Ez a fejlesztés kompakt kialakítása miatt helyet szabadít fel a járműben az akkumulátor számára – hasonlóan a személygépkocsik e-tengelyéhez. Ezenkívül a motor passzív hűtési koncepcióval rendelkezik: a hajtást a légáram hűti a komplex folyadékhűtéses rendszer helyett, ami nemcsak helyet szabadít fel, hanem a költségeket is csökkenti.

A nagyobb teljesítményű kerékagymotor is elérhető lesz a Bosch kínálatában
Az integrált hajtásrendszer szintén újdonság a járműkategóriában

 

Osztott képernyő a biztonságért

Az újdonságok sora ezzel azonban még koránt sem ért véget. A Bosch a fentiek mellett piacra dobta a TFT Cluster 5” öthüvelykes kijelzőket, amelyek segítségével a motorosok útközben is figyelemmel kísérhetik sebességüket és a jármű egyéb adatait anélkül, hogy ez elvonná a figyelmüket a vezetéstől. A tízhüvelykes változat pedig osztott képernyős módot is kínál, amely lehetővé teszi például a járművel kapcsolatos információk és a navigációs tartalmak egyidejű megjelenítését.

A kijelzők is tovább fejlődtek minden kategóriában

A kijelzők is tovább fejlődtek minden kategóriában

Stabilitás a kicsiknek is

A biztonságos közlekedéshez persze emellett szükséges a motorkerékpárokra optimalizált blokkolásgátló (ABS) és menetstabilizáló-rendszer (MSC), amelyek a Bosch Accident Research tanulmánya szerint kombinálva minden harmadik személyi sérüléssel járó motorbalesetet megelőzhetne vagy enyhíthetne. Ezt a célt szem előtt tartva a Bosch mostantól kisebb kétkerekűekhez is kínál MSC-t. Segítségükkel új kiegészítő funkciók érhetőek el anélkül, hogy további hardverre lenne szükség. Ilyen például a terep-ABS, vagy a kanyarokban is aktív blokkolásgátló fékrendszer és a kipörgésgátló is.

A menetstabilizáló rendszerek immár egyre kisebb járművekhez elérhetők
A rendszer lelke a vezérlőegység

Messzebbre látnak a radarok

A fenti megoldások mellett a radaralapú motorkerékpár-asszisztens is nagyban hozzájárul a kétkerekűek közúti biztonságának javításához. A Bosch Accident Research szerint minden hetedik motorbaleset megelőzhető ilyen rendszerekkel. Mindez annak köszönhető, hogy az elektronikus asszisztensek mindig éberek és gyorsabban reagálnak vészhelyzetben, mint az emberek. Ezek a rendszerek a 210 méteres hatótávot mondhatnak magukénak, ami 50 méterrel több, mint a korábbi rendszerek esetében. Sőt, a legújabb radargeneráció szélesebb, 15 fokos vízszintes rekeszszöggel rendelkezik, ami javítja a tárgyérzékelés pontosságát.

Messzebbre látnak a radarok

Ami okos, legyen még okosabb

A fejlett vezetéstámogató rendszer (ARAS), amely radarérzékelőből, a fékrendszerből, a motorvezérlésből és ember-gép interfész kombinációjából áll, új segéd- és biztonsági funkciók bevezetését teszi lehetővé a motorkerékpárokon. Ezek közé tartozik az új adaptív sebességtartó (ACC), az elülső ütközésre figyelmeztető és a holttér-érzékelő. Mindez nemcsak a biztonságot, hanem a vezetés élvezetét és kényelmét is fokozza.

Kicsi, hatékony és mindentudó hajtásláncok

A biztonság növelése mellett szakembereink a hatékonyság növelésén is dolgoznak. Az újabb hajtásláncokkal csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. A legújabb elektromos kerékagy-motor például két kilogrammal könnyebb, mint elődje. Ez köszönhető az állórész és a forgórész kialakításának, miközben a teljesítménye sem csökkent.

A legkisebb kategóriában is új perspektívát hoz a kerékagymotorok új generációja

A legkisebb kategóriában is új perspektívát hoz a kerékagymotorok új generációja

A Bosch Drive Control Unit egyesíti az invertert, a motorvezérlő rendszert és a járművezérlést. A kerékagy-motorral együtt a Drive Control Unit olyan kényelmi funkciók megvalósítására használható, mint a finomabb indítási mód (Smooth Riding) vagy a sebességtartó automatika. Az elektromos motor által vezérelt kipörgésgátló pedig megakadályozza a hátsó kerék megcsúszását induláskor, így növelve a menetbiztonságot.

A One-Throttle Ride pedig egy olyan kiegészítő funkció, amely fokozza a hajtáslánc hatékonyságát azáltal, hogy lehetővé teszi a motorkerékpár számára, hogy visszanyerje a fékezési energiát. Ez akár nyolc százalékkal növeli a hatótávolságot.

Az elektromos motorokhoz tervezett hajtásvezérlő egység mellett a Bosch járművezérlője az elektromos hajtáslánc alapvető feladatai mellett további funkciók megvalósítására is lehetőséget kínál. Például a folyadékhűtés szivattyúvezérlésén kívül számos töltési szabványnak is megfelel (CCS-AC vagy 2W CHAdeMO). Ráadásul a Bosch Vehicle Controller különféle járműarchitektúrákkal kombinálható.

Ami okos, legyen még okosabb

Benzines motorokhoz is van ötletünk

A Bosch azon is dolgozik, hogy a belsőégésű motorokat is hatékonyabbá tegye. Vállalatunk ezért speciális motorvezérlő rendszereket és alkatrészeket kínál a legújabb szenzortechnológiával. Így a motorvezérlő rendszerek jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a feltörekvő piacokon még mindig széles körben elterjedt karburátorokhoz képest.

Iratkozz fel hírlevelünkre!