Skip to main content
 
Mobilitás

Magától megy el tölteni a villanyautó

2024.02.05 No Comments 12 perc olvasási idő
Magától megy el tölteni a villanyautó

Mobilitási szempontból az idei CES olyan újdonságokat hozott, amelyek többségét így vagy úgy, de ismerhették már a Bosch blogjainak rendszeres olvasói. Bejegyzésünkben azért mutatunk érdekességeket és új információkat is.

Az, hogy szoftveres fronton újulnak meg az autók már talán egyáltalán nem lep meg senkit. Idén is elsősorban ilyen jellegű bemutatóktól volt hangos a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállítása és vására (CES). Van ennek azonban egy érdekes hardveres háttere is…

Nem kell annyi számítógép

A Bosch elsősorban az autók vezérlő számítógépéire és azok szoftvereire koncentrált. Na nem funkciókból vagy elvégzendő számításokból lett kevesebb, ugyanakkor mérnökeink meggyőződése az, hogy a számítástechnika rohamos fejlődése már lehetővé teszi azt, hogy kevesebb vezérlőt és velük kevesebb szoftvert használjunk az autókhoz.

A CES egyik nagy újdonsága a Bosch új hardveres és szoftveres platformja volt
Az új vezérlő több egységet integrál magába, ennek ellenére mérete diszkrét marad

Az új platform lényege, hogy a járművek központi vezérlője felügyeli majd a funkciók nagy részét, egyetlen vezérlőszoftverrel. Így olcsóbbá válhat a gyártás, egyszerűbbé a hibák diagnosztizálása, a szoftverfrissítés, vagy épp a funkcióbővítés.

Ezzel a megoldással egyetlen vezérlő felügyelheti például a fék és a futómű beállításait a kormányművet és a hajtást végző erőforrások paramétereit, de akár az úgynevezett komfortelektronika funkciói is beköltözhetnek az egyetlen vezérlőbe.

Ez a fejlesztés hardveres és szoftveres fronton is új szemléletmódot hozhat a járműgyártók életébe.

Átalakulhatnak a töltési és parkolási szokások

Emlékszem amikor először láttuk a rendszert gyakorlati működés közben. Három esztendővel ezelőtt egy müncheni parkolóházban maga a parkolás már hibátlanul ment a Cariad tesztautóinak. Az ott prezentáló mérnökök akkor mutatták meg azokat a kiegészítőket, amelyek teljesen logikus fejlesztési iránynak tűntek. Ezek közül az egyik egy olyan mosóberendezés volt, amelynél önállóan tisztálkodtak az önvezető autók. A másik – egy a töltőcsatlakozót rögzítő robot – még érdekesebb volt. Akkor, persze még semmit nem tudott csatlakoztatni, hiszen itt fontos a pontos megközelítés. Bár a robotkar már akkor is finoman vezérelhető volt, a milliméter pontos mozgások vezérléséhez még hiányoztak a végleges optikai érzékelők.

Átalakulhatnak a töltési és parkolási szokások

A Bosch és a Volkswagen leányvállalata a Cariad viszont hitt az ötletben és mára ez utóbbi rendszer tökéletesen működőképes. Olyannyira, hogy nemcsak a CES keretében mutatták be, hanem már az éles tesztelés fázisában is járnak. A rendszer lényege, hogy a parkolóházba megérkező elektromos autó önállóan parkol, de ha ezt a vezető kéri, előtte egy olyan kijelölt zónába megy, ahol a robot csatlakoztatja rá a töltőfejet. Ha a töltési folyamat eléri a kívánt szintet, akkor a robot leválasztja a csatlakozót, az autó pedig átáll egy másik helyre, így nem foglalja a töltőt. Ha pedig az autó gazdája távozna, az applikáció segítségével a bejáratnál kijelölt zónába hívhatja az autót, így azt természetesen keresgélni sem kell.

Ezzel két meglehetősen időigényes folyamatot is redukálni tudnak majd az elektromos járművek tulajdonosai. A tesztek jelenleg két helyszínen folynak, a Cariad ingolstadti parkolójában és a Bosch ludwigsburgi parkolóházában.

A töltőkábel csatlakoztatására kidolgozott robot már a tesztelés utolsó fázisánál jár
A telepített szenzorok garantálják a sérülésmentes csatlakozást és leválasztást

Gyorsan elterjedhet

Az elektromos autók tulajdonosainak több félelme is van. Ezek egyike, hogy nem, vagy csak nehezen találnak szabad töltőt és rengeteg idejük megy majd el a sorban állással. Az ilyen jellegű infrastruktúra ezt a szorongást is enyhítheti.

Ebben az esetben, a várakozással eltöltött holtidő is csökkenhet és azon sem kell aggódniuk, ha mondjuk nem pontosan érnek vissza a töltőhöz és nem tudják időben lecsatlakoztatni a járművet. Ezzel ugyanis eddig nemcsak autóstársaik haragját válthatták ki, hanem komoly plusz költségeket is begyűjthettek.

A jövőben azonban az is elképzelhető, hogy a töltés – vagy ha úgy tetszik a tankolás – szinte semmilyen időt nem vesz majd el az életükből. Mivel ez egy nagyon komoly előny, így várhatóan gyorsan terjednek majd ezek a szolgáltatások.

Gyorsan elterjedhet

Magas szintű tudás kell hozzá

Már önmagában az automatikus parkolás is megkívánja a négyes szintű önvezetést az adott területen. Ezt az autó és az infrastruktúra szenzorai közösen biztosítják. A töltő csatlakoztatásához azonban pontos azonosíthatóság és még pontosabb manőverezés szükséges.

A Bosch a parkolási infrastruktúra fejlesztésében és bevezetésében a Mercedes-Benz szakembereivel dolgozott együtt a kezdetektől, míg a töltőinas kapcsán a Cariad lett a fejlesztőpartner. Ezek az együttműködések azért fontosak, mert így a járműfejlesztés kezdeti szakaszától tudják felépíteni a mérnökök a rendszert és annak működését. Ez elengedhetetlen a fenntartható gyártáshoz és bevezetéshez.

Magas szintű tudás kell hozzá

A rendszer egyébként nem csak a prémium szegmens sajátja lehet majd. A robot ugyanis képes akár a töltőfedelet is kinyitni – tehát az egyszerűbb, mechanikus alkatrészeket használó modelleket is kezelni tudja majd. Sőt a robot akár előre meghatározott pályán mozgatható is, így a különböző karosszériaelemekre telepített töltőcsatlakozók azonosításával is megbirkózik.

Részben már működik

Maga az automatizált parkolási rendszer már közel egy éve működik publikus üzemben a stuttgarti repülőtér P6 parkolójában a végfelhasználók számára. Ez a világ első négyes szintű rendszere és erre épül az új, kibővített szolgáltatás is, amely csökkenti a felhasználók hatótáv miatti szorongását, javítja a parkolóházak kihasználtságát. Az ökoszisztéma ráadásul könnyen tovább bővíthető, így a jövőben akár a korábban már említett autómosó, vagy akár egy műszaki vizsgaállomás is csatlakoztatható hozzá – derült kis az idei CES kiállításon Las Vegasban.

Részben már működik

Könnyen meglehet tehát, hogy egy plázában megejtett bevásárlás és mozizás ideje alatt az autó egyetlen vele töltött perc nélkül feltöltődik, megtisztul és elénk is jön, amikor haza indulunk. Jól hangzik, nem?

A következő lépcső a kapcsolódó szolgáltatások bevezetése lehet

A következő lépcső a kapcsolódó szolgáltatások bevezetése lehet

Iratkozz fel hírlevelünkre!