Hágában már sikerült felére csökkenteni a villamosbalesetek számát a Bosch által fejlesztett vezetéstámogató rendszernek köszönhetően. Persze nemcsak Hollandiában, hanem már Magyarországon és szerte a világban sok nagyvárosban eredményesen használják ezt a technológiát. Célunk, hogy sokkal biztonságosabb legyen a kötöttpályás közlekedés.
A villamosokkal kapcsolatos balesetek legtöbbször pillanatok alatt következnek be, például, ha egy autó bevág a villamos elé. Vezetőtámogató rendszerünk lehetővé teszi, hogy a villamosvezető gyorsabban reagáljon ezekre a helyzetekre, és így aktívan megelőzhetők legyenek a balesetek.
Nem ma kezdtük
A Bosch Engineering 2012-ben kezdte el a villamosok ütközésre figyelmeztető rendszerének (Tram Forward Collision Warning, röviden TFCW) fejlesztését, a munka eredményeként 2017-ben mutatkoztak be az első ilyen eszközök. A TFCW működésének lényege, hogy amint a villamos akadályt észlel – akár egy másik járművet, akár egy gyalogost vagy tárgyat –, vizuálisan és/vagy akusztikusan figyelmezteti a vezetőt. Sőt, képes akár automatikusan lefékezni a járművet.
Hágában is sikerrel vettük az akadályokat
A TFCW az eddigi tapasztalatok szerint hatékonyan működik, Hágában például sikerült felére csökkentetni a megelőzhető villamosbalesetek számát, de van olyan német város, ahol hasonló eredményt sikerült elérni: 40 százalékkal csökkent a balesetek száma, úgy, hogy közben egyre több villamost állítottak üzembe. Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában mintegy 1200 TFCW-rendszert telepítettek már villamosokra. Többek között Budapesten és Debrecenben is használnak ilyen eszközöket. Budapesten tavaly nyár végén szereltek fel két, a 41-es járat vonalán közlekedő Tatra villamost, Debrecenben pedig 2021 év elején kezdték tesztelni a rendszert, a 2-es vonalon közlekedő CAF Urbos 3 járműveken.
Testreszabott megoldás minden vonalon
Az ütközéselkerülő rendszert minden villamosvonalhoz egyedileg kalibrálják, tanítják, hiszen más és más kihívásokkal kell megküzdeni minden pályaszakaszon. A rendszer méterről méterre tanulja meg a vonalspecifikus tereptárgyakat, amelyek bekerülnek a fejlesztői csapat adatbázisába. Például, ha a sínek közelében található egy bokor vagy egy fa, azt nem érzékelheti a rendszer veszélyes tárgyként, még akkor sem, ha mondjuk erős szél mozgatja. Ezért kell minden villamosjárat útvonalát feltérképezni, majd egyedileg programozni. Ez azt is jelenti, hogy ha például másik vonalon akarják használni a szerelvényt, akkor a folyamatot annak megfelelően újra el kell végezni.
Segít az autóipari tapasztalat
A Bosch hosszú évtizedekre visszanyúló autóipari tapasztalata adja a városi kötöttpályás utasszállítás vezetéstámogató rendszereinek alapját. Ez vonatkozik mind a bevált hardverekre, mint az érzékelőkre és elektronikus vezérlőegységekre, valamint a szoftverekre és a fejlesztési módszerekre is. Az alkatrészeket a moduláris rendszerből választják ki, majd a villamos követelményeihez, valamint az adott útvonalhoz igazítják. A rendszer funkcióit persze folyamatosan fejlesztik, a mérnökök azt is szeretnék megoldani, hogy ne csak a szemből érkező járművekre vagy gyalogosokra reagáljon, hanem az oldalról vagy hátulról leselkedő veszélyekre is. Ráadásul a tervek szerint a „parkoláshoz”, vagyis ahhoz, hogy a kocsiszínbe is könnyebben lehessen beállni, valamint az újabb villamoskocsik csatlakoztatásához is használhatóvá tehető az eszköz. Az érzékelők következő generációjának köszönhetően pedig hamarosan a mostaninál nagyobb sebesség mellett is elkerülhető lesz egy esetleges ütközés.
Hármas egység, tökéletes összhangban
Az eszköz egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből áll. Ennek a három összetevőnek azonban tökéletes szinkronban kell működnie. A villamos elejére szerelt Bosch többcélú kamera (MPC2) figyeli a vágányt, és észleli az olyan tárgyakat, mint a járművek, kerékpárok és gyalogosok. A radarérzékelő a kamerából származó információkat ellenőrzi és összehasonlítja a villamos sebességével és a távolsággal. Ráadásul ez az érzékelő még olyan mostoha körülmények között is észleli az akadályokat, mint a köd, eső, vagy épp az éjszakai sötétség. A vezérlőegység a Bosch komponensek és a villamos egyéb fedélzeti rendszerei közötti interfész, összesíti a begyűjtött információkat. A rendszer használható régebbi villamosmodellek esetén is, hiszen a ma futó villamosok döntő többsége már elektronikusan vezérelt. Ha akadályt észlel az eszköz, vizuális és akusztikus figyelmeztetést ad a vezetőnek, vészhelyzetben pedig automatikusan fékezést indíthat, ha ezt a funkciót is aktiválták a telepítés során (a budapesti és a debreceni járműveknél ilyen funkciót nem igényeltek a szakemberek).
Tesztelés újra és újra
Természetesen a rendszert alapos tesztelésnek vetik alá a mérnökök, ez pedig meglehetősen időigényes folyamat. Többek között azért, mert például az illetékes tömegközlekedési vállalattal és szakhatóságokkal is szorosan együtt kell működniük, majd létrehozni egy tesztkörnyezetet, és ott vizsgálni, hogyan reagál a rendszer az akadályokra.
Amikor a technológiát egy új városban alkalmazzák, először kamerával rögzítik az útvonalat, majd elemzik a felvételeket. A hágai projekt során több mint 100 kilométert utaztak szakemberek a vonalak mentén, és órákon át tanulmányozták a videófelvételeken azt, hogy mikor és milyen körülmény váltott ki riasztást.
Vonatokra is vigyázunk
A villamosok mellett a vonatok kapcsán is dolgozik a Bosch Engineering csapata új vezetéstámogató rendszereken. A fejlesztés középpontjában a vonatok esetében is az objektum- és jelfelismerő megoldások, valamint az objektumosztályozási módszerek állnak, amelyek értelmezik a vonat környezetét, és segítik a balesetek megelőzését. A következő lépés akár a kötöttpályás forgalom részleges automatizálása lehet a föld felszíne felett is.