Az autógyártók és a beszállítóik olyan alkalmazásokat fejlesztenek, amelyek már rég túlmutatnak a vezetőnek nyújtott vizuális vagy hallható jelzésen. Ilyen például az ütközéselkerülő rendszerek élesítése a többi intelligens autótól kapott figyelmeztetésre adott válaszként. Az olyan szélessávú kommunikációs csatornák, mint például az LTE alkalmazása, jelentősen megnöveli az egymással kapcsolatban álló autók számát, így a jövőben mérsékelhető lesz a balesetek gyakorisága, gyorsulhat a forgalom ritmusa, csökkenhet az utak zsúfoltsága, illetve kevesebb lehet a szén-dioxid-emisszió.
Nézzük, miért lesz jó nekünk,
ha az autónkat hálózatra kapcsolják?
Helyettünk vezetnek
A március eleji genfi szalonon számos önvezető autót mutattak be a gyártók. Közülük is kiemelkedett pimasz szériaérettsége révén a Volkswagen I.D. Vizzion, amely kormánykerék és látható kezelőelemek nélküli utastere az utazás és az időtöltés teljesen újszerű élményét kínálja. A jármű irányításának és felügyeletének feladatát a digitális sofőr veszi át. A koncepciómodell önállóan halad, kormányoz és navigál a forgalomban. A virtuális házigazda – akivel hang- és gesztusvezérléssel kommunikálhatnak az autóban ülők – a digitális ökoszisztéma szerves részeként pontosan ismeri az utasok személyes preferenciáit és egyénileg alkalmazkodik hozzájuk.
Életeket mentenek
Évente 25 ezer ember életét menthetik meg az európai utakon az intelligens, egymással együttműködő autók és egyéb közlekedési eszközök – vélik a szakemberek. Az Emergency One és a Vodafone együttműködésének hála okos tűzoltó- és mentőautók vigyázhatták Londonban a karácsonyi ünnepek nyugalmát. Az Emergency One az Egyesült Királyság sajátos (tűzoltó – , mentő – és sürgősségi) járműveket gyártó cége összekapcsolta a járműveinek fedélzeti számítógépeit a Vodafone dedikált 4G képes dolgok internete (Internet of Things, IoT) hálózatával. A korszerű IoT alapú telematikai rendszer kiegészíti az aktuális vészhelyzeti rádiórendszert és képessé teszi a központi parancsnokságot és a flotta mérnököket, hogy jobban nyomon tudják követni, hogy az egyes járművek merre járnak. Mindez megkönnyíti a vészhelyzetek elhárítását a nehezen megközelíthető, távoli helyeken
és tekintélyes segítség azokban a helyzetekben, mikor is egy helyszínre több jármű is kivonul.
A küszöbön álló, legtöbbünk életét átformáló változások miatt a Bosch és a Prognos tanácsadó cég Connected Car Effect 2025 című tanulmánya közelebbről megvizsgálta, hogy a hálózatba kapcsolt autók milyen hatással lehetnek Németország, az USA és Kína nagyvárosaira. Várhatóan 260 ezernél is több közlekedési balesetet sikerülhet elkerülni, és közel 400 ezer tonnával kevesebb lenne a szén-dioxid-kibocsátás. 4,3 milliárd euróval mérséklődhetnek a tárgyi és a baleseti károk, így csökkenhetnek a biztosítási díjak.Lesz személyi asszisztensünk
A hálózatra kapcsolás olyan, új termékeket és szolgáltatásokat tesz majd lehetővé az autókban, amelyekről eddig még álmodni sem mertünk. Szóban utasíthatjuk az autónkat, hogy keressen elektromos töltőt, rendeljen oda töltőrobotot és fizessen is szolgáltatásért. Sőt, nekünk arra sem kell mennünk, kiszállunk egy belvárosi kávézónál, míg a kocsi elintéz helyettünk mindent. Miközben kávét szürcsölünk, jön az üzenet, hogy hamarabb kell indulni, mert az úton fennakadás van, az autó pedig már annyi százalékon áll, hogy biztonsággal elérjük a kitűzött úticélt. Mire lehajtjuk a feketét, már ott is az autó a legközelebbi parkolóhelyen. Álomnak hangzik, de közel van az az idő, amikor mindez valósággá válik.A Renault–Nissan Alliance vállalatszövetség felgyorsítja az olyan, fejlett hálózatba kapcsolt technológiák fejlesztését és bevezetését, mint a Microsoft Cortana, amely egy járműbe integrált személyi asszisztens. Mivel a jövő járművei hozzáférnek majd olyan fejlett szolgáltatásokhoz, mint a Cortana beszédelemző rendszere, a vezetők kihasználhatják a járműbe integrált beszédfelismerés és az intuitív ember-gép interfész (HMI) előnyeit is. Sok más szolgáltatás mellett az olyan virtuális személyi asszisztensek, mint a Cortana lehetővé teszik, hogy a jármű alkalmazkodjon a személyre szabott vezetői beállításokhoz, sőt képesek lesznek felismerni a különböző vezetői igényeket egy megosztott jármű esetében. A szövetség olyan járműcentrikus szolgáltatásokat is kidolgoz, melyek leegyszerűsítik és közvetlenebbé teszik az autó használatát, egyebek mellett könnyen elérhető használati adatokkal, távoli eléréssel, távdiagnosztikával és jól tervezhető preventív karbantartásokkal.
Közösségi élményt adnak
A hálózatba kapcsolt mobilitás területének egyik növekvő piaca a telekocsi-szolgáltatás, melyek olyan internetes szolgáltatásokat és alkalmazásokat foglalnak magukban, amelyekkel utazási közösségek alakíthatók ki, valamint személyszállítási szolgáltatásokat és taxikat közvetítenek. 2022-ig a telekocsi-szolgáltatások felhasználóinak száma világszinten 60 százalékkal, 685 millió főre nő majd. A Bosch által átvett amerikai start-up (Split) egy olyan platformot fejlesztett ki, amellyel vállalatok, egyetemek vagy városvezetések utazási közösségeket szervezhetnek munkavállalóik számára. Az alkalmazás olyan embereket köt össze, akik ugyanarra a munkahelyre vagy oktatási intézménybe utaznának együtt. Előnye, hogy a közösséget munkatársak alkotják, vagyis az utasoknak nem vadidegenek autóiba kell beülniük. Másodperceken belül megtalálja az algoritmus a megfelelő közösséget, és kiszámolja a leggyorsabb útvonalat az adott közlekedési helyzetben. Ráadásul átveszi a korábban igencsak nagy szervezőmunkát igénylő koordinációt: meghatározza a felvételi pontokat, az indulási időpontot, a legjobb útvonalat és az utasokat. A közös utazás így kíméli az idegeket, a pénztárcát, és nem utolsósorban a környezetet.
Egymással beszélgetnek
Az M2M, azaz a gépek közötti kommunikációnak elsősorban a balesetmegelőzésben lesz nagy szerepe. Az ESP menetstabilizáló rendszerek érzékelői a jövőben a lefagyott útszakaszokat is jelentik, a jármű kamerái pedig összegyűjtik a sebességkorlátozásokra vagy épp a ködre, akár viharra vonatkozó adatokat is – az internetalapú parkolóhely-adatbázisokról vagy a forgalommal szemben közlekedőre közel valós időben figyelmeztető rendszerekről nem is beszélve. A hálózatba kötött autók sokkal több előnyt biztosítanak számunkra, mint elsőre gondolnánk, a beszélgető autók képesek megvalósítani a balesetmentes közlekedést.
Helyettünk vadásznak parkolóhelyet
A városi forgalom 2050-ig körülbelül harmadával nő, a Bosch ezért azon is dolgozik, hogy a holnap mobilitását balesetmentessé, stresszmentessé és károsanyag-mentessé alakítsa. A vállalat számos megoldást mutatott be a CES 2018 szakvásáron, amelyek az e célhoz vezető utat szolgálják. A Bosch okosváros-projektjeinek nagyjából felében szerepet játszik a városi közlekedés, a parkolás pedig az egyik kiemelt téma ezek közül. Az amerikai autósok évente több mint 40 órát töltenek torlódásban vesztegelve, ezzel bő 160 milliárd dollár veszteség keletkezik. Ennek az időnek harmadát a parkolóhelyek keresése teszi ki. A Bosch kínál erre is megoldást: a közösségi alapú parkolással a vállalat átveszi a megfelelő parkolóhelyek utáni kutatás feladatát. Miközben halad az úton, az autó automatikusan felismeri és megméri a várakozó járművek közötti üres helyeket, és ezeket valós időben egy digitális térképre feltölti. Így az autósok közvetlenül a szabad parkolóhelyhez navigálhatnak. A Bosch ezt a szolgáltatást már több németországi városban, többek között Stuttgartban teszteli. Idén ehhez 20 amerikai nagyváros is csatlakozik, például Los Angeles, Miami és Boston. 2018 elején a Bosch ráadásul a Daimlerrel közösen egy új parkolóházi szolgáltatást is indított: az automatizált parkolóinast (Automated Valet Parking). A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában az autók szabad parkolóhelyet találnak maguknak és be is állnak oda – mindezt sofőr nélkül. Az eredmény pedig még kevesebb stressz és hatékonyabb helykihasználás: ugyanakkora területen akár 20 százalékkal több jármű is elférhet így. A teljesen automatizált parkolást többek között a parkolóház intelligens infrastruktúrája teszi lehetővé, amely összeköttetésben áll a járművek fedélzeti szoftverével.
Többet olvashatunk
A hálózatba kapcsolt parkolási funkciókkal körülbelül 70 millió órányi autózás takarítható meg Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban és Németországban. Ez annyi idő, mint amennyit 40 ezer munkavállaló dolgozik egyetlen év alatt. Összesen 31 óra szabadidő az autópályákon: a németek átlagosan 39,5 órát töltenek évente az autópályákon. A nagymértékben automatizált vezetés és az internetkapcsolat jóvoltából 2025-re e vezetési idők körülbelül 80 százalékát a vezető más feladatokkal töltheti: olvashat, e-maileket írhat, videokonferenciát tarthat vagy filmet nézhet. A sokat autózók, akik évente 40 ezer kilométernyit vezetnek, akár 95 órát is nyerhetnek. Az legalább kilenc jó krimi.
Nem megyünk szembe a forgalommal
Egy másik Bosch-szolgáltatás, amely fokozza a biztonságot, a felhőalapú, hibás haladási irányra figyelmeztető rendszer. Ez a rendszer egy szoftver segítségével működik, amely összeveti egy autópályán haladó jármű mozgását a megengedett haladási iránnyal. Ha azt állapítja meg, hogy a két érték eltérő, automatikusan figyelmezteti a járművezetőt és a szembejövő autókat is – és mindezt nem percek, hanem másodpercek alatt teszi. Ez a szolgáltatás még idén elérhető lesz az Egyesült Államokban és más országokban. Mivel a vezetés során szerzett tapasztalatok egyre inkább bekapcsolódnak a hálózatba, az ember-gép interfész jelentősége egyre nő. Ez a fejlődés fokozhatja mind a biztonságot, mind a kényelmet. Először is, a megfelelő időben a megfelelő információt közli a járművezetőkkel, minimálisra csökkentve ezzel a figyelemelterelés lehetőségét, ami az USA közútjain bekövetkező halálos balesetek tíz százalékáért felelős. Másrészről lehetővé teszi, hogy a járművezetők kézmozdulatokkal és hangutasításokkal vezéreljék autóikat.
Élhetőbbek lesznek a városaink
A hálózatba kapcsolt városok interaktív közösségek is egyben, ahol a mindennapi élet egyszerű és hatékony, az emberek pedig harmóniában élnek egymással és városukkal. Az infrastruktúrával közvetlenül kommunikálva a rendszer közvetlenül a szabad parkolóhelyekre irányítja a járművezetőket. A töltőalkalmazások segítenek abban, hogy az elektromos járművek vezetői könnyedén elérhessék a nyilvános töltési pontokat. A tömegközlekedést is segíti az okosváros. A felhasználó egy okostelefonos alkalmazás segítségével, valós idejű adatok alapján eldöntheti, hogy milyen járművet (buszt, vonatot, közösségi autót) választ, mert pontosan látja, hogy mivel éri el célját leggyorsabban. Ez a kulcsa a forgalmi torlódások csökkentésének, és e technológiák együttes alkalmazása révén sokkal nagyobb hangsúlyt kap a biztonság is. Az első lépések már megtörténtek és jelenleg is zajlanak. A mesterséges intelligencia alkalmazásának egyik gyakorlati példájaként a mentőautókhoz igazodnak a közlekedési lámpák a kínai Hangcsou városban, szabad jelzést adva a mentőknek. Az Alibaba „City Brain” mesterséges intelligencia (AI) informatikai platformjának az alkalmazásával felére sikerült csökkenteni a mentőautók bevetési idejét a kelet-kínai nagyvárosban. A mentőautóknak a kereszteződésekben biztosított szabad áthaladás azonban a sok közül csak az egyik előnye a mesterséges intelligenciára épülő forgalomirányító rendszer alkalmazásának. A City Brain AI-platform folyamatos valós idejű közlekedési és időjárás adatok alapján irányítja a város forgalmát. Az általa vezértelt 128 kereszteződéshez csatlakozó utakon a járműforgalom sebessége 15,3 százalékkal növekedett az elmúlt egy évben. A forgalomirányítás mellett az AI-platform beavatkozásait a jövőben kiterjesztik a város energia- és vízellátására is. Hangcsou mellett hasonló AI-platform irányítja már Kínában Sucsou és Csücsou városok forgalmát is. A rendszer kiépítését már megkezdték a malajziai Kuala Lumpurban is.
Hipersebességre vált a kapcsolat
A Hyundai és a Cisco bejelentette, hogy 2019-re olyan hiperkapcsolt szériaautó bemutatását tervezik, amely már a következő generációs hálózatot használja majd. Arra összpontosítanak, hogy a korlátozott CAN-BUS rendszerektől az Ethernet alapú kommunikáció irányába mozduljanak,amivel az átviteli sebesség másodpercenként akár 1 GB-ra is emelkedhet. Az Ethernet-alapú szoftverek az integrált adat-ellenőrzést is el tudják végezni, amely rugalmasan bővíthetővé teszi a kapcsolatokat azért, hogy a jármű részére különböző helyekről egyszerre érkező nagy mennyiségű adatokat kezelni tudja. A Hyundai és a Cisco egy olyan új platformot hozott létre, amely a járműnek biztonságos hozzáférést tud biztosítani az összes adathoz. A platform az 1 GBps felépítés első generációját és az Ethernet Qos rendszerét használja, amely lehetőséget ad a maximális sávszélességre és egyéb képességekre.
5G a kulcs
A ma gyártott gépkocsik nagy részében már legalább egy, a prémium járművekben pedig általában már több (leggyakrabban három) SIM-kártya is szerepet kap a kényelmi funkciók ellátásában. Pár évtized múlva közlekedési lámpákra sem lesz már szükség, a gépkocsik egymás közötti kommunikációja révén ezek nélkül is biztonságosan tudnak közlekedni, a mainál sokkal hatékonyabban, azaz közlekedési dugók nélkül. A teljes sikerhez még hiányzik az 5G kommunikációs hálózat, amely a kapacitás és a sebesség nagymértékű növelésével és a késleltetés csökkentésével a megbízható közeget teremt a mesterséges intelligenciák közötti kommunikációnak. Míg a ma használt 4G hálózat kétezer SIM-kártyát tud kiszolgálni cellánként, addig az 5G akár 180 ezret is.
A szakértők szerint az egyik legfontosabb kérdés, hogy a hálózat mennyire tudja kezelni a növekvő eszközszámot és adatforgalmat, amelyek a hálózatba kötött közlekedési infrastruktúra, és az önvezető autók kiszolgálásához szükségesek. Ahhoz, hogy az önvezető autók elterjedjenek, olyan hálózatra van szükség, amely
képes minimális késleltetés mellett biztosítani akár több millió eszköznek is egy időben a folyamatos kommunikációt. Az 5G hálózat kiépítése számos iparágat forradalmasít majd – kiemelten a közlekedést, az autógyártást.
Az új technológiák használatának kézzelfogható jelei a már Budapesten is elérhető car sharing szolgáltatások, mint a GreenGo vagy a MOL Limo: ezeknél a rendszereknél okostelefonnal lehet lefoglalni, használni a járműveket, amelyeket folyamatosan követni tud a szolgáltató.
Nagyfelbontású térképek
A Bosch és a TomTom áttörést értek el az automatizált vezetéshez szükséges nagyfelbontású térképek fejlesztése terén. A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója a világon elsőként hozott létre lokalizációs réteget radarjelek alapján – a jövőben az automatizált vezetéshez szükséges nagyfelbontású térképekhez ezek nélkülözhetetlenek lesznek. Mostanáig erre a célra videoadatokat használtak. A Bosch radar alapú útazonosítása egyedi visszaverődési pontok milliárdjaiból áll össze, melyek a radarjelek által elért helyeken – például védőkorlátokon vagy közlekedési táblákon – jönnek létre és segítségükkel leképezhető az út vonalvezetése. Az ilyen térkép alapján az automatizált járművek centiméteres pontossággal képesek meghatározni a helyzetüket egy adott sávban. A Bosch radar alapú útazonosításának óriási előnye a stabilitás: a járművek helyzet-meghatározását a kizárólag videoadatokkal végző térképektől eltérően a radar alapú útazonosítás éjszaka, és rossz látási viszonyok között is megbízhatóan működik. A Bosch radar alapú útazonosítása ráadásul kilométerenként csak öt kilobájtnyi adatot továbbít a felhőbe – a videotérképek kétszer ekkora adatmennyiségével szemben. Az első járművek várhatóan legkésőbb 2020-tól továbbítanak radar alapú útazonosítási jeleket Európában és az Egyesült Államokban.