Életünk, átlagosan 90 százalékát négy fal között töltjük, abból pedig jelentős időt a munkahelyünkön. Ehhez képest az irodaházak hangulata és működése néha valósággal agyonnyomja a dolgozókat.
„Tizenöt percem van odaérni, de máris késésben vagyok. És még a forgalom is borzalmas!” – kezdett bele egy átlagos megbeszélés forgatókönyvének leírásába Christian Renz, a Bosch IoT és digitalizációs részlegének vezetője. Mire végre valahára átküzdötte magát a dugón, már szembe is találta magát a következő problémával: nincs szabad parkolóhely. Újabb két kör. Újabb elvesztegetett percek.
Hányattatásai azonban még koránt sem értek véget. Mivel másik létesítménybe szervezték a találkozót, természetesen itt a belépőkártyája sem működik, így vendégkártyát kellett szereznie. De hol van egyáltalán a recepció? Még szerencse, hogy a portán kapott egy térképet, különben sosem találná meg a H-épületet. Azért így sincs egyszerű dolga, ezek a telephelyek néha kész labirintusok. „A liftben már könnyű, számok és gombok. Harmadik emelet” – nyugtatta magát, egészen addig, míg ki nem lépett az ajtón. Ötödik részleg 42-es szoba? Jobbra vagy balra? Mire szegény Christian jókora késéssel a megbeszélés helyszínére ért, máris tele a hócipője az egésszel, teljesen feszült. Csak úgy repül az idő, ha az ember késésben van…
Lehet ezt másképp is.
Andreas Mauer, a Bosch Építkezés Technológiai részlegének egyik vezetőjének érkezéséről már előre tudnak, így a garázsban saját, lefoglalt helyére vezetik, amely még kedvesen köszönti is őt. Nincs szükség biztonsági ellenőrzésre, beléptető kártyára sem, hiszen az épület már tudja, hogy egy megbízható, regisztrált Bosch-dolgozó futott be, akinek előzetesen már engedélyezték a belépést. A lift már ugyancsak várja, és gombnyomás nélkül a megfelelő emeletre viszi. Ott a különféle modern útmutató rendszereknek hála könnyedén navigál. Pontosan és izgalmak nélkül, frissen érkezik. A tárgyaló levegője, hőmérséklete, világítása is szabályozható. Mintha csak otthon lenne: minden ideális a megbeszéléshez.
Ugyanaz a történet, de két teljesen eltérő forgatókönyv és eredmény. Egy stresszes Christian, és egy kiegyensúlyozott Andreas. Egy hagyományos, és egy okos.
Az okos épületek számos effajta apró előnnyel járnak, melyek egyrészt értékes időt spórolnak meg, és a munkakörülményeket is javítják. Persze nem csupán a látogatóknak, de ami a legfontosabb, az ott dolgozóknak is.
A „lakók” azonban csak az egyik szereplői egy irodaház életének. Rajtuk kívül ott vannak még az üzemeltetők, no és persze a tulajdonos is. Egy okos épület az ő dolgukat is meg kell, hogy könnyítse.
Tudta például, hogy a világon több mint 12 millió lift működik? Ezek háromnaponta a Föld teljes lakosságának megfelelő súlyt mozgatnak meg.
Egy több emeletes irodában meghibásodásuk ugyan jót tehet a kondinknak, ugyanakkor rengeteg fejfájást is okozhat. Ha azonban folyamatosan és megfelelően monitorozva vannak, a hiba elhárításának ideje is jelentősen csökken. Kiégett lámpák, javítások, takarítás és helykihasználás: mindenre van okos megoldás. Ráadásul ebben a rendszerben minden mindennel összefügg. Egy biztonsági kamera például nem csupán a tolvajokat figyeli, de egyúttal tűzjelző rendszerként vagy rendszámleolvasóként is működhet. Ugyan már terveznek is kifejezetten okos épületeket, de alapvetően a „hagyományos” irodaházak is okosíthatók, hiszen a titok elsősorban a különféle okos eszközök összehangolt működésében, a dolgok internetében rejlik.
A hatékonyabb üzemelés pedig végső soron a tulajdonos érdekét is szolgálja. A kevesebb energia-fogyasztás kisebb számlákat, a gyorsabb javítások hosszabb élettartamot, alacsonyabb befektetést jelentenek.