Biztonságos, tiszta, és állandóan az okosvárosok rangsorainak élén áll. Ez Szingapúr, Délkelet-Ázsia ikonikus városállama, amely 2014-ben indította hódító útjára a Smart Nation Initiative nevű programját, hogy csökkentse a kormány, az üzleti szféra és a városlakók közötti törésvonalakat, javítsa a termelékenységet és mindeközben odafigyeljen a fenntarthatóságra is. Öt év elteltével az eredmények magukért beszélnek
Okos kormányzás – oltási naplóval
A zsebkendőnyi méretű, mindössze 719 négyzetkilométernyi Szingapúr tavaly a Barcelona Smart City Expo – World Congress nemzetközi szakkiállításon elnyerte a 2018 legokosabb városa címet, ennek oka pedig mások mellett az, hogy a délkelet-ázsiai városállam nagyot lépett előre mind a digitális gazdaság, mind az e-kormányzás, mind a digitális alapokra helyezett társadalmi folyamatok terén.
A kormányzati innovációk például egy egységes QR-kódon alapuló rendszert, kiterjedt e-kormányzati szolgáltatásokat és a kormány széles körű technológiai befektetéseit foglalják magukba. Bevezették a PayNow szolgáltatást, amellyel sokkal egyszerűbb az állampolgároknak a különféle kötelezettségeik befizetése, valamint elérhetővé tették a Moments of Life applikációt, amely például egyszerűbbé teszi a gyermekszületés regisztrációját, jelzi a közelben lévő, elérhető óvodákat vagy a gyermek egészségügyi adatait és oltási naplóját.
Már az önvezető taxikhoz tervezik a várost
Szingapúrban különös figyelmet fordítanak az összekapcsolt, okos közlekedésre. Ennek részeként nagyon szigorúan szabályozzák az autótulajdonlást, hogy minél jobban csökkentsék az utakon cirkáló járművek számát. A városállamban természetesen virágzik a közösségi gazdaság – és az autómegosztó szolgáltatások, például népszerű az elektromos autókra specializálódott BlueSG vagy a kerékpárokat „kölcsönző” Ofo, oBike vagy Mobike. A BlueSG a világ második legnagyobb ilyen típusú szolgáltatásának számít.
A városállam azonban nem áll meg itt, a következő sarkon már a sofőr nélküli taxik állnak. 2015 júliusában indították el a NuTonomy nevű projektet, és 2017-ben már véghez is vitték a világ első olyan kísérletét, amelyben sofőr nélküli taxik bármiféle emberi beavatkozás nélkül rótták Szingapúr utcáit. A projekt egyelőre még finomításra szorul, azonban mind a városállam vezetése, mind a NuTonomy munkatársai azt remélik, hogy öt éven belül már önvezető taxik szelik majd a város útjait. Az új városrészeket már eszerint tervezik meg: mivel a várakozások szerint sokkal kevesebb parkolóhelyre lesz szükség, fokozatosan növelik a zöld területek nagyságát.
A Bosch egy okosgyár kicsinyített mását építi Szingapúrban
Az már szinte alapvetésnek számít, hogy a szingapúri vezetés több okosvároshoz hasonlóan szenzorokkal tervezi felszerelni az utak menti lámpaoszlopokat, hogy a levegő hőmérsékletétől a szél sebességén át az utcákon sétáló emberekig mindenről információt gyűjtsön, és ezekhez alakítsa a lámpák fényerősségét, a közlekedési lámpák jelzéseit vagy éppen segítse a hivatalos szervek munkáját bűnüldözéskor.
Az összekapcsolt infrastruktúra azonban nem csupán a lámpákról szól, kiterjed az egyes épületekre is. Ebben segít a Bosch Energy and Building Solutions csapata a városállamban: a szakértők biztonságossá, kényelmessé és az eddigieknél sokkal hatékonyabbá varázsolják Szingapúr üzleti tereit.
Ezen felül tavaly júliusban a Bosch és a Szingapúri Műszaki Egyetem partnerségi megállapodást írt alá arról, hogy a vállalat a legkorszerűbb technológiával felszerelt laboratóriumot építi fel az egyetem területén. Ez tulajdonképpen egy okosgyár kicsinyített mása, amely az Ipar 4.0 folyamatait és a jövő gyártási és elosztási struktúráját szimulálja. A diákok megtanulhatják, hogyan integrálhatóak az okosszenzorok a kiterjesztett valósággal egy egységes okosgyár rendszerébe. Ezen felül a laboratóriumban egy olyan energiafigyelő rendszert építenek ki, amely a Bosch szenzorait és analitikai platformjait használva folyamatosan méri az egyes elektronikus eszközök energiafogyasztását, hogy lehetővé váljon a költségek csökkentése és a termelékenység növelése is.